Vandaag interview ik Arjan Elst, directeur van ArrangeGroup. ArrangeGroup levert facilitaire diensten en advies op maat. Arjan stond aan de wieg van dit bedrijf, dat inmiddels meer dan 260 medewerkers telt.
Via de Bart De Graaff Foundation is ArrangeGroup mijn mentorbedrijf. Ik ben daarom erg benieuwd hoe ArrangeGroup is ontstaan en hoe het tot zo’n groot succes geworden is. Arjan vertelt zijn verhaal.
Het avontuur lokt
De tegenstelling was groot. “Ik had een sollicitatie lopen bij ArrangeTalent, nu ArrangeGroup, en deed ook mee in de sollicitatieprocedure voor een traineeship bij ABN AMRO.” De sollicitatieprocedure bij ABN AMRO bestond uit acht stappen. “Er waren verschillende gespreksrondes, er was een opdracht en een competentie-assessment. Ik was al bij stap zes”. Bij ArrangeGroup was er slechts één gesprek en binnen een half uur was hij aangenomen. “Het maakte mij aan het twijfelen. Ik had er geen goed gevoel bij. Binnen een half uur kun je het toch niet weten!” Maar toch lokte het avontuur. Het avontuur won het van de structuur en professionaliteit.
Mensgerichte visie
Ook de visie sprak hem enorm aan. De aandeelhouder was socioloog. Zijn visie was gericht op de mens en op persoonlijke ontwikkeling. Veiligheid in de cultuur was daarbij een belangrijke waarde. “We wilden een bedrijf maken waarin we veiligheid creëren in cultuur, door middel van opdrachten, opleidingen en trainingen. Veiligheid is absoluut nodig om jezelf beter te maken. Vanuit een onveilige situatie is het heel moeilijk om jezelf te ontwikkelen.” Dat sprak mij aan. Ik wilde daar bij horen.” Onbewust speelde daarbij ook een rol, dat ik graag het verschil wil maken.”
Ga je cv maar faxen
Arjan waagde de sprong en begon als medewerker bij ArrangeGroup. “In de eerste week bij ArrangeGroup vroeg ik wat ik kon doen. Het antwoord was: maak je cv en ga die maar faxen. Dat was mijn eerste echte taak.” Dat was ook de salesstrategie: de cv’s werden gefaxt naar klanten en dan werd er afgewacht of de klanten terug faxten.
Alles in huis, maar geen opdrachten
“We hadden alles in huis, alleen hadden we geen opdrachten.” De medewerkers moesten zelf de boer op om aan nieuwe opdrachten te komen. Dat was erg spannend om te doen. “Het is mijn overtuiging dat een directeur, vooral in de beginfase van het bedrijf, met zijn verhaal de wereld in moet en wereldkundig moet maken dat het een topbedrijf is met goede producten. Het is belangrijk dat de directeur klanten kan begrijpen en raken.”
Belangrijke waarden
Na drie jaar was Arjan, samen met Sander, zelf directeur van ArrangeGroup. Belangrijke waarden werden ontwikkeld. Zo staan de klant en de medewerker op één. Ook is het belangrijk om energie en enthousiasme in sales te zetten. ”Er werden belangrijke kernwaarden opgesteld die richting gaven in de keuzes die er gemaakt werden. Zo is ArrangeGroup ook herkenbaar in de markt. Het gaat hierbij om: ontwikkeling, relatie, believe & go for it.
Believe & go for it
ArrangeGroup ziet zeker potentie om mensen met een beperking aan te nemen binnen hun bedrijf. Mogelijkheden zijn er genoeg. Je kunt denken aan één of twee plekken op ons eigen kantoor in Hilversum, maar ook aan mogelijkheden bij klanten. En daar is het bereik haast nog groter. Praktische zaken zijn wel nodig, maar uiteindelijk gaat het er vooral om dat je er in gelooft en dat je er voor gaat. “Want als je jezelf de vraag stelt: wil ik dit echt? En het antwoord is ja, dan moet je het maar gewoon gaan doen!” Believe & go for it.