Het is tijd voor een restyle van TipanTekst! Via ArrangeGroup kwam ik in contact met Rutger Elst, mede-eigenaar van Kracht – Concept & Creatie. Hij bood direct enthousiast aan om mij hierbij te helpen. Na een uitgebreid kennismakingsgesprek ging stagiaire Laura van Dartel aan de slag. Ze heeft hard gewerkt en twee mooie logo’s met een daarbij passende huisstijl ontworpen. Voor mij nu de moeilijke opdracht om een keuze te maken.
Hoe het begon
Op een mooie lentedag in maart zaten we bij elkaar. Rutger en Laura van Kracht Concept & Creatie, Angelique van ArrangeGroup en ikzelf natuurlijk. We hebben uitvoerig gesproken over wat ik wil uitstralen met TipanTekst. Niet alleen wat ik doe, maar ook wie ik ben. En over waarom en hoe ik mijn werk doe. Kracht – Concept & Creatie wilde graag alles van me weten om voor mij een mooi logo en een huisstijl te maken, passend bij TipanTekst. Ik ben blij met hun hulp en tegelijkertijd vind ik het ook een hele uitdaging.
Vormen kun je voelen, kleuren niet
Als je kunt zien, zie je dagelijks logo’s. Voor mij is dat niet zo. Daarom is het voor mij ook een echte uitdaging om met een nieuw logo en een nieuwe huisstijl aan de slag te gaan. Vormen kun je voelen, dus daar kan ik me een goede voorstelling bij maken. Kleuren heb ik nooit gezien en zijn ook niet voelbaar. Ik kan me er globaal wel een voorstelling van maken. Het gras is groen, de lucht kan blauw, of heel donker zijn. Ik heb ook zeker een voorkeur voor bepaalde kleuren, maar dat is toch op grond van een beeld dat ik zelf gemaakt heb door informatie die ik van mijn omgeving heb gekregen.
Uitdaging
Laura vertelt: “Ik vond het een leuke uitdaging. Ik moest heel bewust kiezen voor de juiste kleuren en vormen. Natuurlijk doe je dat altijd wel, maar nu moest ik het zo maken, dat jij je ook een beeld kunt vormen van de logo’s. Toen ik de logo’s presenteerde, moest ik woorden geven aan wat ik had gemaakt.”
Willemijn met vormgever
vlnr: Angelique, Willemijn, Laura en Rutger
Feedback
In het hele proces is feedback erg belangrijk. Tijdens de presentatie van de logo’s gaf ik feedback aan Laura. “Soms was het even zoeken naar woorden’, maar door jouw feedback wist ik steeds of jij je wel, of niet, een beeld kon vormen bij wat ik presenteerde.”, aldus Laura. Toen de presentatie klaar was, heb ik een aantal mensen gevraagd wat zij van de logo’s vonden. Daarbij was dan vooral belangrijk welk gevoel en welk beeld de logo’s bij hen opriepen. Op deze manier krijg ik feedback uit mijn omgeving. Op basis van al deze input ga ik een keuze maken voor mijn logo en huisstijl. Wat het wordt? Dat laat ik je binnenkort zien.